Blogia
la feina és teva

Exercici ortogràfic

Corregeix les faltes ortogràfiques que he inclòs al següent article aparegut a El Periódico de Catalunya.

"Aixi funciona la ciberguerrilla

El grup Anonymous ataca webs en nom de la llibertat a internet

El periódico de Catalunya, Dijous, 16 de desembre - 00:00h.

La escala está a les fosques i ensopego amb el cinqué esglaó. Entro en un pis de Barcelona amb la condició que no revelaré ni on sóc ni amb quí estic. L'objectiu és contactar, a través d'un sistema informàtic que el meu intelocutor considera segur, amb diverssos gestors d'Anonymous, una plataforma a la qual s'ha denominat ciberguerrilla. És una cita a cegues: no sè quants seran i ni tan sols se si son membres d'Anonymous. He arribat 20 minuts abans i, a la borera, he repassat el que he llegit sobre ells. El somriure immortal de Guy Fawkes, el personatge popularitzat en el comic i la película V de Vendetta, i el que suposo que és la seva forma de comunicar-se amb el món, inunda la xarxa. Per aquest personatge, he sabut que aquest grup de cibernautes crean operacions, sota el nom d'Anonops (Anonymous Operations), que tenen com a objectiu atacs digitals contra les entitats que han volgut censurar internet.

El 10 de setembre van començar l'operació Payback (operació te la torno) contra l'Associació Americana de Cinematografia. Li tornaven l'atac que aquets, segons Anonymous, habien fet contra llocs web en nom de l'antipirateria. La primera setmana de desembre, quan les empreses Amazon, Visa, Mastercard, Paypal i Postfinance van comensar a retirar els seus serveis a Wikileaks, les van convertir en el seu objectiu en una altra operació, que van batejar Avenge Assange (Vengem Assange). En cuestió d'hores van deixar inoperativas las pàginas corporativas d'aquestas empresas. L'operació, revelen durant l'entrevista, encara està en marxa.

En tres dies bojos de recerca apareixen i desapareixen en tots els racons de la xarxa. He trobat els seus manifestos (en totes les llengües) a Facebook, a Twitter, i fins i tot en un blogspot. A Youtube, Guy Fawkes explica per què existeixen: «Estem fent campanyes pacífiques a favor de la llibertat d'expressió a tot arreu. No som hackers, fem accions simbóliques». També a Youtube apareixen els manifestos d'Anonymous. En aquests expliquen l'objectiu de l'atac, l'adreça web i l'hora d'inici de l'operació. En molts fòrums tecnològics es diu que tenen passat -i potser futur-de hacker, però ara són una altra cosa: una ciberguerrilla en forma d'eixam. En realitat, han posat en marxa una operació sencilla: milers d'usuaris es connecten al mateix temps a una pàgina fins que la deixen inoperativa.

La informació publicada a la prensa apuntaba cap a una web (4chan.org), però allà només hi he trobat noies despullades i rareses de la vida digital. Per aquest camí vaig malament.

Ara pujo aquestes escales a les fosques i em sento poc àgil. El meu acompanyant ni em mira. Mentre pugem m'aclareix que «no són hackers» perquè ningú va deixar de poder utilitzar la Visa mentre la seva pàgina corporativa no funcionava. El que diu em recorda que en molts fòrums es parla de «protesta digital». Recordo les paraules de Guy Fawkes: «Tenim un passat negre». Anonymous va reivindicar l'assalt del correu personal de Sarah Palin el setembre del 2008. ¿Podrien ser els mateixos?

Faig com si sabés més del que sé i li pregunto si la connexió serà segura. Riu. Arribem a l'habitació. Fa pudor de tancat i de cendrer brut. L'ordinador es conecta a una cosa que, a mi, em recorda Matrix. De sobte, el cursor es mou i llegeixo: «Hello (Hola)». Estic connectada a un xat en què hi ha cinc, no, set, persones. L'entrevista serà colectiva, com, explicaran, és Anonymous. Cadascú marcarà en un color la seva intervenció fins que es creï una resposta consensuada entre tots. Ells estan acostumats a fer-ho. Jo, al principi, només veig colors: el blau corregeix el verd; el marró afegeix informació.

Perdo el fil diversos cops. Entenc que no lluiten sols per Julian Assange; la seva guerra, diuen, es perque internet no tingui censures. Els pregunto si creuen que l'establishment no els entén i parla de hackers perquè hi ha massa diferència d'edat. No ho dubten: el buit generacional existeix. Resso perquè Orange o Telefónica o l'uperador que tingui l'urdinador al qual estic conectada no es pengi i que els altres, tot i que no tinc clar qui són, no apareguin. Fa quatre mesos que no fumo, però ara m'acabaria un paquet. Ningú apareixerá, però la comunicació es penjarà més d'un cop. L'entrevista s'ha acabat i tinc més preguntes que abans. Una cosa sí que em queda clara: les operacions Payback i Avenge Assange segueixen en marxa i Paypal, Mastercard i Visa segueixen sent el seu objectiu.

- Hello (Hola)."

0 comentarios